Obsługa napędu 4×4 w Space Gear (L400 delica) ze skrzynią manualną (nie Super-Select).
Kupujemy samochód terenowy po to by jeździł w terenie. Ważne więc aby oprócz samego wyposażenia w skrzynię rozdzielczą – urządzenie to działało a my powinniśmy wiedzieć jak je obsługiwać.
Mój Space Gear 4×4 wyposażony jest w skrzynię Easy-Select (nie super select jak np. modele Delica z silnikami 2.8 diesel) czyli na dźwigni „napędów” znaleźć można pozycję 2H-4H-4L.
W moim Space Gear 4×4 wygląda to tak:
2H – czyli jedziemy z napędem tylko na tył.
W normalnym położeniu auto posiada napęd na tył, czyli drążek zmiany biegów ułożony jest w pozycji jak poniżej czyli maksymalnie do tyłu.
Sygnalizuje to lampka na desce rozdzielczej, która co najmniej obrazowo pokazuje które koła są napędzane 🙂
4H – czyli napędzamy 4 koła.
W momencie gdy chcemy aby auto napędzane było na 4 koła, wystarczy popchnąć drążek do przodu.
Co bardzo ważne – pierwsze włączenie napędu 4×4 powinno odbyć się na postoju – przy wciśniętym sprzęgle. Pozwoli to na dopięcie „sprzęgiełek” przedniej osi – a dokładnie prawej półosi. Czyli aby ruch z wału napędowego nie dochodził tylko do mechanizmu różnicowego przedniego mostu ale także dalej – na same koła 🙂
Mitsubishi rozwiązało to w fajny sposób – dodatkową kontrolką.
Oprócz okazania czterech napędzanych kół na desce – pojawia się też podświetlona kontrolna z napisem „wheel lock”.
Od teraz – gdy wszystkie cztery koła i ta kontrolka jest podświetlona, możemy mieć pewność że nasz samochód napędzany jest na 4 koła.
Co ważne – kontrolka „wheel lock” – oznaczająca zapięcie „sprzęgiełek” mówi nam też o tym że do prędkości 80km/h – możemy w dowolnym, momencie – po wciśnięciu sprzęgła zmienić napęd z 4×4 na 2×4 i odwrotnie.
Tu np. przód jest dopięty, ale napędzane są tylko tylne koła:
4L – czyli jazda „na reduktorze”.
Ostatnią pozycją na dźwigni tzw. „reduktora” jest właśnie reduktor.
Pozwala nam on na zmianę przełożeń czyli zwolnienie prędkości obrotów wału o połowę. Nasz samochód będzie szybciej się rozpędzał, łatwiej pokonywał przeszkody i co ważne będzie robił to bez obawy o spalenie sprzęgła – na reduktorze po prostu ułatwiamy sobie jak i autu poruszanie się w trudnym terenie.
Sam reduktor nie posiada dodatkowej kontrolki – konstruktorzy z kraju kwitnącej wiśni doszli do wniosku że samo jego działanie jest wystarczającą „kontrolką” .. 🙂 Nie tylko sama obsługa napędu 4×4 ale i komunikacja kierowca-samochód powinna być przecież prosta 🙂
W skrzyni którą posiadam nie można jeździć z zapiętym napędem 4×4 po twardych i dobrze przyczepnych nawierzchniach.
Możemy z napędem na cztery koła poruszać się po szutrach, piasku, śniegu, błocie – słowem wszędzie tam, gdzie koła podczas skręcania mogę się uślizgnąć – a czemu – to najlepiej pokazuje ten filmik:
Jak widać, to proste auto i obsługa napędu 4×4 w Mitsubishi Space Gear 4×4 nie powinna stanowić kłopotu…
Jesli wcześniej Twoim autem było jakieś terenowe Suzuki, to napęd obsłużysz bez problemu.
Oprócz obsługi, pamiętać należy o tym aby skrzynia była zawsze sprawna, szczelna a w środku znalazł się porządny olej – pozwoli to na jej długą bezawaryjność – easy-select jest podobno dzięki swej prostocie prawie „niedozajechania” – wystarczy tylko dbać aby działała tak, jak przewidział to producent.
Na zdjęciach niestety moje auto jest nieco zakurzone – wykonane były jeszcze przed wszelkimi pracami i modyfikacjami podczas „pierwszej jazdy testowej„.